Cross-culturele samenwerking

Cross-culturele samenwerking vraagt om zichtbare acties. Haaglanden MC, FMO en ING Rainbow Lions laten zien hoe je verschillen omarmt en inclusie voelbaar maakt - binnen teams én naar buiten.

Cross-culturele samenwerking
Cross-culturele samenwerking

Afkortingen

Afkortingen van drie of vier letters: in iedere organisatie wemelt het ervan! De laatste jaren zien we de ontwikkelingen rond DEI/EDI naar bijvoorbeeld DEIB en DEIA vaker voorbijkomen. Waar deze afkortingen voor staan weten steeds meer mensen: Diversity, Equity, Inclusion, Belonging en Accessibility. Aandacht voor deze thema’s kan een organisatie veel opleveren: werkplezier voor iedereen, betere prestaties, meer divers leiderschap, concurrentievoordeel, et cetera. De impact wordt vaak vanuit data gemeten en er zijn wereldwijd certificeringen en standaarden voor ontwikkeld.

 

De doelen

De doelen waar deze afkortingen voor staan bereik je echter niet alleen door er een functie voor te creëren of door ze in je waarden en in je visie en strategie op te nemen. Daar zijn acties voor nodig en een bijpassende manier van organiseren: je zult er in de praktijk als medewerker, team en stakeholder zowel intern als extern wat van moeten merken.

Hoe je dat doet?

Een paar voorbeelden uit de praktijk van onze klanten:


•    Het Haaglanden MC rolde op 12 mei 2025 (de dag van de Zorg/Verpleging) letterlijk een blauwe loper uit waarop leidinggevenden hun teams persoonlijk een warm welkom gaven.
•    Met de teams van FMO werken we aan cross-cultureel samenwerken vanuit de dimensies van Erin Meyer’s Culture map. Zij bedachten een groot spandoek met daarop alle vlaggen en het woord ‘Welkom’ van de 70 landen en talen die de organisatie rijk is. Een warm welkom terug na de zomervakanties  !
•    Deelname aan de Amsterdam Canal Pride door de Rainbow Lions van ING Rainbow lions ING  .

 

De resultaten

Met deze activiteiten maak je zichtbaar waar je als organisatie voor staat en gaat. Een warm welkom voor medewerkers en het omarmen van (cultuur)verschillen als initiatieven die intern gericht zijn. En naar buiten het zichtbaar maken van waar je als organisatie voor staat met deelname aan de Canal Pride.
 
Goed om daarbij op te merken dat duurzame en meetbare resultaten pas echt ontstaan wanneer deze initiatieven worden ondersteund door een goede structuur. Samen met een manier van organiseren die gewenst gedrag in de dagelijkse praktijk verankert en van iedereen maakt.
 

Wil jij met je team(s) aan de slag?

Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.